اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

مصوبات

رسانه شورا

تبلیغات

اوقات شرعی

پیوندها


 

بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک با تاکید بر مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی

 

 

-  به گزارش مرکز ارتباطات و هماهنگی شورای اسلامی کلانشهر اراک ، کمیسیون خدمات شهری ، یکشنبه 8 بهمن ماه ، با حضور اعضای کمیسیون خدمات شهری ، معاون امور زیربنایی و خدمات شهری شهرداری اراک ، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر تشکیل شد .

در ابتدای این جلسه طوفان محمدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: درصد تحقق اهداف و موفقیت برنامه ها در کاهش آلودگی هوای این شهر ناچیز است و مجموعه راهبردها در این حوزه نیازمند بازنگری است.

طوفان محمدی در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: با وجود تصویب قوانین ملی و استانی متعدد و تهیه طرح ها و برنامه های مختلف، پیشرفت برنامه های تکلیفی کاهش آلودگی هوای این کلانشهر رضایت بخش نیست.

وی بیان کرد: از عمده ترین کاستی های برنامه های گذشته توجه نکردن به مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ایجاد آلودگی و نقش زیر برنامه های عملیاتی، تکالیف فرادستی و مشارکت محور در تحقق اهداف زیست محیطی و کاهش آلودگی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: کمرنگ کردن ردپاها برخی آلاینده های هوا به ویژه کربن، رابطه مستقیمی با مشارکت جویی مردم در اقدامات تسهیلگر ترافیک، بالا رفتن فرهنگ حمل و نقل و حساسیت های زیست محیطی دارد.

محمدی عنوان کرد: سرمایه گذاری بر افزایش آگاهی و مشارکت اجتماعی به عنوان بخش مهمی از شاخص های تعیین کننده ظرفیت اکولوژیکی باید در راهبردهای کاهش آلودگی هوای اراک با جدیت دنبال شود.

وی گفت: شهرداری به عنوان متولی امور شهری باید از طریق برنامه های فرهنگی و آموزشی در راستای افزایش حساسیت و نگرش های زیست محیطی شهروندان گام بردارد، چرا که کاهش آلودگی هوا در گروی تغییر الگوی رفتار شهروندان و افزایش سطح مسئولیت پذیری اجتماعی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: توجه به پیوست های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در تهیه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، نشان از گامی بزرگ در این حوزه دارد.

محمدی تصریح کرد: در این راستا بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک توسط تیمی مجرب دانشگاهی با برطرف کردن نواقص گذشته و بررسی عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دست مطالعه است و امید است اعضای شورای شهر و مدیران شهری نهایت همکاری را با تهیه کنندگان این طرح برای افزایش هر چه بیشتر محتوای آن داشته باشند.

دکتر امیر انصاری عضو هیات علمی دانشگاه اراک نیز در این نشست گفت: مردم محوری کلید موفقیت طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است و این مهم باید در بازنگری طرح پررنگ دیده شود.

امیر انصاری با بیان اینکه تخریب اراضی و تغییر کاربری ها در اراک نگران کننده است افزود:هر هکتار تالاب، 200 برابر اراضی کشاورزی و 10 برابر جنگل ارزش دارد.

مشاور زیست محیطی رئیس دانشگاه اراک ادامه داد: تالاب میقان به لحاظ طبیعی مادر اراک محسوب می شود و حفظ و بهبود شرایط اکولوژیک آن به طور مستقیم بر هوای اراک تاثیر دارد.

انصاری تصریح کرد: اراک نیاز به سازمان کنترل و کیفیت دارد و باید شمار ایستگاه های پایش و کنترل هوا در این شهر اضافه شود.
یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه این نشست گفت: آلودگی هوای اراک علل مختلفی دارد که برداشت نامتعارف از تالاب میقان، فعالیت شرکت های بزرگ مانند ایرالکو، پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه بخشی از عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوای این شهر است.

ایرج رضایی عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: تردد کامیون ها در اطراف شهر، نابسامانی وضعیت خیابان های شهر اراک، ترافیک سنگین در برخی ساعات و وجود سیگنال ها و ایستگاه های مخابراتی قوی در آلودگی هوا تاثیرگذار است.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک نیز در این نشست گفت: شهرداری در بحث کاهش آلودگی هوا بیشتر از وظایف محوله وارد عمل شده اما اثرگذاری راهبردها با مشارکت پررنگ و قوی همه دستگاه های اجرایی در انجام وظایفشان محقق می شود که تا الان جز شهرداری، سازمان ها و ادارات دیگر که در کارگروه کاهش آلودگی هوا هستند به تعهدات خود عمل نکرده اند.

علیرضا بیاتیان افزود: شهرداری اراک 50 دستگاه اتوبوس گاز سوز جدید در راستای کاهش آلودگی هوا خریداری کرده که هزینه هر دستگاه 6 میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: در این زمینه به 80 درصد به متقاضیان یارانه پرداخت می شود و تنها 20 درصد از پول برای خرید اتوبوس از محل آورده متقاضی است.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک ادامه داد: سرویس دهی مطلوب، کیفیت خدمات و کاهش زمان سفر از جمله مواردی است که برای توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی باید مد نظر قرار گرفته شود.

بیاتیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: استفاده از پساب در توسعه فضای سبز نیازمند استانداردهای خاص است و شهرداری با تایید محیط زیست و مرکز بهداشت می تواند از آن استفاده کند. در این زمینه باید وقت لازم شکل گیرد که پساب عاری از هرنوع آلایندگی باشد.

در نشست کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک در خصوص بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای این شهر با رویکرد عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بحث و تبادل نظر شد.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

امروز

طراحی سایت
دوشنبه 2 مهر 1397.
شمسی:
الإثنين 14 محرم 1440.
قمری:
Sep 24 2018.
میلادی:

اعضاي دوره پنجم

آمار سایت

امروز40
دیروز38
این هفته40
این ماه822
مجموع83933

آی پی بازدیدکنندگان : 54.80.58.121
Unknown ? Unknown Mon 24 Sep 2018 23:59

ورود کاربران

Template Design:Afarinesh Group